7.11.16

Επιλογή Σκούτερ: Μικροί ή Μεγάλοι Τροχοί


Bigger is better?


Το ξέρουν οι πάντες: ένα σκούτερ με τροχούς μεγάλης διαμέτρου δεν έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με ένα άλλο που φοράει τροχούς μικρής διαμέτρου. Είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε κατηγορίας. Ας δούμε τις διαφορές, έτσι ώστε να ξέρουμε καλύτερα τι θα διαλέξουμε, βάσει των προσωπικών μας επιλογών και απαιτήσεων.

Αν υπήρχε έστω και μια περίπτωση η απάντηση για το “ποιοι είναι καλύτεροι: οι μεγάλοι ή οι μικροί τροχοί” να ήταν “οι μεγάλοι”, τότε να είστε σίγουροι ότι δεν θα υπήρχαν σκούτερ με μικρούς τροχούς στην αγορά.

Εννοείται ότι και τα σκούτερ με μικρούς τροχούς επιτελούν άριστα ένα συγκεκριμένο σκοπό, ικανοποιώντας απαιτήσεις πολυπληθούς κοινού.

Σημειώστε το εξής στοιχείο για να ξεκινήσουμε το άρθρο: μικρή διάμετρος τροχών θεωρούμε από τις 10 μέχρι τις 12 ίντσες και μεγάλη από τις 15 μέχρι τις 16 ίντσες.

Η βασικότερη διαφορά για τους κατασκευαστές σκούτερ είναι ότι οι μικρότεροι τροχοί αφήνουν περισσότερο χώρο ελεύθερο γύρω τους, γιατί… είναι μικρότεροι. Οι μεγαλύτεροι καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο και έτσι υποχρεώνουν τους κατασκευαστές να κάνουν υποχωρήσεις και συμβιβασμούς.



Για παράδειγμα ένα σκούτερ με μεγάλους τροχούς δεν μπορεί να έχει μικρό μεταξόνιο (απόσταση από το κέντρο του μπροστινού τροχού, μέχρι το κέντρο του οπίσθιου) υποχρεώνοντάς τον κατασκευαστή να κάνει το σκούτερ μακρύτερο, άρα και αντίστοιχο πλαίσιο και επομένως να αυξηθεί το συνολικό βάρος.

Επίσης τα “ψηλόροδα” σκούτερ, εκτός από μακρύτερα και βαρύτερα είναι και συνολικά ψηλότερα.

Ο χώρος που απελευθερώνεται από τους μικρότερους τροχούς επιτρέπει:

Μεγαλύτερο δάπεδο, σημαντικό στοιχείο στην ευχρηστία του δίτροχου, ενώ παράλληλα κατεβαίνει και το κέντρο βάρους.
Στην περιοχή του πίσω τροχού τα μηχανικά μέρη είναι πιο μαζεμένα, αφήνοντας έτσι ελεύθερο χώρο για έναν ογκωδέστερο αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα. Η σέλα μικραίνει την απόστασή της από το έδαφος.

Θυμηθείτε ότι για να δημιουργήσει περισσότερο αποθηκευτικό χώρο ένα σκούτερ με μεγάλους τροχούς πρέπει να αυξήσει το ύψος της σέλας, άρα απευθύνεται σε ψηλότερους αναβάτες…
Οι μικροί τροχοί έχουν συμπεριφορά “γρήγορη” (γρήγορη γεωμετρία λέγεται στην τεχνική ορολογία), αλλάζοντας πορεία με μικρό κόπο. Στο γύρισμα του τιμονιού ο μπροστινός τροχός, λόγω μικρότερης αδράνειας, αντιδρά ταχύτατα. Η πορεία αλλάζει με ελάχιστη πίεση από πλευράς αναβάτη. Άρα η ευελιξία είναι το πρώτο πλεονέκτημα που διαθέτει ένα σκούτερ μικρών τροχών, αφού προσφέρει εύκολους χειρισμούς στον/στην αναβάτη.



Ωστόσο, οι τροχοί μικρότερης διαμέτρου χάνουν τη δυναμική τους ισορροπία πιο εύκολα. Είναι πιο ευαίσθητοι στις δυνάμεις που εφαρμόζονται πάνω τους από το δρόμο, είτε σε λακκούβες, είτε σε πολύ απότομες αλλαγές πορείας, είτε σε υψηλές ταχύτητες, άρα είναι πιο ασταθείς.

Οι μικροί τροχοί έχουν μικρότερη επιφάνεια σε επαφή με την άσφαλτο: ένας τροχός μικρής διαμέτρου θα πέσει βαθύτερα μέσα σε μια λακκούβα σε σχέση με έναν μεγαλύτερης διαμέτρου, επηρεάζοντας όχι μόνο την ασφάλεια, αλλά και την άνεση, επειδή το χτύπημα θα είναι ισχυρότερο.

Παράλληλα υπάρχει κι ένα ακόμα μειονέκτημα από την κατασκευή, αφού μικρότερα σκούτερ, με μικρότερους τροχούς έχουν και κοντύτερες διαδρομές αναρτήσεων. Αυτό συνεπάγεται και μειωμένη άνεση.

Τα χαρακτηριστικά των σκούτερ με τροχούς 10-12 ιντσών:

Χρήση αποκλειστικά μέσα στην πόλη.

Μικρότερο συνολικό βάρος και περιορισμένο μέγεθος, χωρίς να γίνονται υποχωρήσεις στην εργονομία και την άνεση, ούτε και στην επιφάνεια του δαπέδου.

Ευελιξία μέσα στην πόλη και ευχρηστία λόγω των γρήγορων αντιδράσεων και γενικά του φιλικού χαρακτήρα για αρχάριους και μικρόσωμους αναβάτες.

Ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα είναι συνήθως μεγαλύτερος

Σε γενικές γραμμές έχουν μικρότερης διαμέτρου φρένα – δίσκους ή ταμπούρα – άρα καλό και προβλέψιμο φρενάρισμα στις χαμηλές ταχύτητες (αλλά μέτριο φρενάρισμα και συμπεριφορά στις υψηλότερες).



Τα χαρακτηριστικά των σκούτερ με τροχούς 15-16 ιντσών:

Χρήση για μέσα στην πόλη, αλλά και έξω από αυτήν, ακόμα και σε πιο κακοτράχαλους δρόμους.

Έχουν πιο “βαριές”, αργές αντιδράσεις στις πιέσεις του αναβάτη στο τιμόνι, άρα πιο προβλέψιμη και συμπεριφορά.

Η σταθερότητα του συνόλου προκύπτει και από τη μεγαλύτερη επιφάνεια των τροχών που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο, αλλά και τα μακρύτερα μεταξόνια.

Σε χαμηλές, αλλά και υψηλότερες ταχύτητες πάνω από 70-80 km/h τα “ψηλόροδα” σκούτερ διατηρούν την οδική τους συμπεριφορά.

Η προστασία από τα στοιχεία της φύσης για τον αναβάτη είναι μεγαλύτερη.

Είναι συνολικά ψηλότερα, ταιριάζοντας σε μεγαλύτερα αναστήματα αναβατών, ενώ δίνουν χώρο για τα γόνατα, χωρίς να εμποδίζεται το στρίψιμο του τιμονιού.

Οι μεγαλύτερες διαδρομές αναρτήσεων προσφέρουν περισσότερη άνεση, ενώ και τα φρένα τους είναι καλύτερα.

Συνολικά η οδική συμπεριφορά και το κράτημα στις στροφές (και στο φρενάρισμα) είναι καλύτερο, ενώ αν υπάρξει απώλεια πρόσφυσης ή πορείας του σκούτερ, ο αναβάτης έχει μεγαλύτερα περιθώρια διόρθωσης.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...